Mirai no tame gambarimasu

baru je keja, tapi masih kena belajar.

My Photo
Name:
Location: Birm, United Kingdom

Nak masuk winter kembali. main snowboard best gak ni.

Monday, December 12, 2005

10 things I remember about Hokkaido

Aku ada habit yang akan senaraikan 10 benda for everything, macam 10 reasons why I wanted to do master, 10 reasons aku nak further study ke jepun untuk sarjana muda, 10 reasons aku tak beli kereta lagi, 10 reasons I still haven’t got an awek hahaha

Anyway, I always read blogs from Malaysian student at Japan, ye la nak tau camane keadaan diorang kat sana, just to reminisce back my memory at japan chewah.

Kebanyakannya sekarang tengah sibuk nak buat graduation thesis/PSM. I still can recall the sleepless night ( not really lah, aku still boleh tidur lagi heh) tapi yang aku paling tak bleh lupa, aku tidur kat lab dengan sleeping bag in dead winter night. Sejuk wooo….lagi2 winter kat Hokkaido.

So kat bawah nih sepuluh perkara aku ingat pasal Hokkaido/Jepun:

  1. Sejuk, ye la dah kat utara jepun. Ada tempat yang suhu dia jatuh sampai -42 degree celcius. Time tuh salji dia akan jadi sangat halus, dan bila turun waktu pagi pemandangan dia is soo beautiful. Ni aku tengok kat tv lerr. Takde keja aku nak tengok salji pagi2 buta. Kat Hokkaido nih even though in summer, rasa panas macam kat Malaysia cuma dalam 2~3 minggu jek setahun. Ahhh pure bliss.
  2. Salji. Kat Hokkaido ni memang turun salji boleh kata 5 bulan setahun, rasa sejuk for 6 to 7 months. Satu lagi, jenis salji yang turun dipanggil powder snow i.e. very fine snow. Tu yang aku gila main snowboard.
  3. Basikal. Aku kat sana takde beli kereta/motor etc. satu pasal tak perlu sangat, dua aku takde lessen :P tapi kalau kat Sapporo memang tak perlu sangat kereta, just a bicycle is enough to get you around. Fit jugak aku time tuh bawak basikal. It was a mountain bike btw.
  4. Tanuki Udon & Soba. Ni kira macam instant maggi yang aku selalu makan. Ni jelah yang halal. Yang lain tuh tak boleh percaya sangat. Kiranya kat jepun tuh, selain nasi inilah makanan ragi aku. Boleh tahan sedap (kalau kau tak kisah rasa makanan jepun yang almost tasteless)
  5. Aikido. In fact kalau korang pernah baca blog nih, one of the reasons I pursue my education at japan was because I wanted to learn aikido. Dapatlah merasa talipinggang kosong.
  6. PSM. My graduation thesis was a crap. Enough said. Satu sebab aku buat master.
  7. Manga jepun. Being a manga freak, Japan was heaven hahhaha. Skang pun aku ikut lagi naruto, one piece, hunter hunter etc.
  8. Hokkaido ni kalau ikutkan standard Jepun, memang agak kampung sikit ler. Tapi I like Sapporo. Takde sesak2, luas, kalau pergi ke utara Hokkaido, memang luas mata memandang kat ladang kentang. Kalau masa summer pergi jalan2, terasa macam kat prairie jek.
  9. Ayam papan. Aku terpaksa memasak kat sana. I’m not that good of a cook, bolehlah kalau nak makan sorang. Pasal nak save cost, aku selalu beli ayam papan i.e. Cuma daging ayam yang dah dicabut tulang-temulang dia, dan dimasukkan dalam plastic bag sepapan. Tak paham? Tak pe.
  10. Teknologi, well what do you expect? Kat jepun nih teknologi mudah berkembang pasal penduduk dia suka cuba teknologi baru. Berbeza dengan orang Malaysia yang suka pakai h/p sampai dah barai baru nak tukar, diorang sana boleh kata kalau ada je model or teknologi baru mesti diorang tukar.
dah lama tak update...sorry kalau buat sesapa tertunggu2.
apapun thanks for all the comments.

16 Comments:

Blogger Coconut Ice said...

when i read ayam papan...i dah imagine ayam dipotong mcm fillet...so nampak mcm papan...haha :P

3:12 pm  
Anonymous Anonymous said...

bestnya bulih belajar kat hokkaido ...

ayam papan tu ayam boneless ke? sama la mcm iced nyior..aku pun imagine cam fillet..

4:02 pm  
Blogger kikin said...

lgpon ayam papan *your istilah* sng nk potong kan :p
nk sgt pi hokkaido tp ima goro ekonomi sgt merudum.akajii :)

5:02 pm  
Anonymous Anonymous said...

Zak zak ni.. baru baper taun kat jepun dah lupa bahase melayu...

7:41 pm  
Anonymous Anonymous said...

thank God tak dpt hokkaido.my place ni kalo nihon zenkoku turun yuki pun tak tentu lg kat sini turun.oso a kampung la jugak,遊ぶところもあまりない.
tp suka gak ngan tempt ni.peaceful.n cantik.plus kita pun bukan tahan sejuk sgt.baru 0C pun dah tak tahan,tataula mcm mana kalo -47C.
;)

9:33 pm  
Blogger milosedap said...

ayam papan? nanda sore?! lawak laks bunyi nye.

9:58 pm  
Blogger zakzak said...

iced nyior:
long time no see huh :P
hahaha,time tulis artikel tuh blur skit :P

naomichan:
memang best pun.yang tak bestnya skit jek.ayam papan=ayam boneless hehehe

kikin:
kalu nak datang hokkaido,kena pastikan banyak fulus,coz kena sewa kereta for a few days.hokkaido tu luas.lagi satu bawak sleeping bag.tengah2 summer pun,waktu malam still sejuk lagi.
dan jangan lupa kamera.cantik woo hokkaido :D

kak kusyi:
memang akak ni wartawan sejati leh.
ayam papan=ayam boneless.biasanya diimport dari brazil(?).tapi adala tanda halal.pengimport dia biasanya org pakistan.
satu lagi, makanan ruji dan bukannya makanan ragi hehehe

anon:
minta maaf tuan hakim :P

azya:
i guess you are from kyushuu atari?
-47 tu pun kawasan tengah hokkaido.sapporo around -10jek.
psl sejuk tuh,hmm..alah bisa tegal biasa.setakat minus belas2 tuh biasa jek hehe.

milo-chan:
maa maa maa...nanchatte :P

rojakbuah:
camne ayam dinding tuh?kenny rogers punya ke?

8:06 am  
Blogger A.Z. Haida said...

zakzak,

ayam papan huh? dulu ayam tu jual boneless ke? yg dok beli la ni ayam halal ade tulang, tapi tasteless laa.. katapun frozen... ha ah, still import dari brazil gak...

ayam dindings tu ala-ala ayamas. jual segala macam potongan ayam mentah, roasted chicken, burger, nugget etc.

4:34 pm  
Anonymous Anonymous said...

hokkaido tu kalau dlm peta bentuknya macam kepala orang kan?

*ke aku sorang je yg perasan?*

9:44 am  
Blogger K@sih said...

Teknologi, well what do you expect? Kat jepun nih teknologi mudah berkembang pasal penduduk dia suka cuba teknologi baru. Berbeza dengan orang Malaysia yang suka pakai h/p sampai dah barai baru nak tukar, diorang sana boleh kata kalau ada je model or teknologi baru mesti diorang tukar.

ermmm..tertarik ngan komen u..
kat jepun mmg canggih..
semua nak latest technology..
aku taktau apa yg diorang 'kejar'..
recently,terbaca/terdengar kat mana ntah..org jepun yg paling byk bunuh diri..hmm..stress ngan living style..

hmm..back to the topic..
hehe..aku nih pakai hp 'berat' lagi..
nak tukar baru? nope..
ada keinginan..tapi..
bagi aku, watpe hp cecanggih, tapi takbleh nak call out or senang citer takde credit..
muahaha... ;)
sekurang2 nya hp aku yg 'berat' tu bleh digunakan utk baling anjing ker..
sbg alat mempertahankan diri..
muahaha... ;)

zzzzzzzzzaaaaaaaaaaaaassssssssss

10:15 am  
Anonymous Anonymous said...

"Tanuki Udon & Soba" kena ingat ni, nnt nak gi senang. hehe.

nnt bebiler, cuba senaraikan 10 tempat/bandar yang paling best untuk dilawati kat Jepun nun. Kyoto okay tak? =)

\zuril\

11:20 am  
Anonymous Anonymous said...

memula niat nak jejalan kat hokkaido..bila cakap suhu -47..tak jadi la nak pegi..tak tahan aa sesejuk ni..
tapi tensen ni kat umah ni takde snow lagi pun..

11:47 am  
Blogger zakzak said...

kak az:
tapi at least ada tulang kan?
ni yang boneless ni mmg tasteless langsung la.nasib baik 'pandai' masak :P

cd:
err..kau je kot?hahaha

kasih:
waaa..kau ni macam buat artikel kat tagboard aku?!hahaha
emm...aku kalau nak komen ni pun kena jawab panjang skit.
nanti aku hurai panjang lebar.
tapi for the time being ni je aku nak stresskan.
japanese people in general does not have faith in god.most of them just happy being a freethinker and occasionally buddhist and sinto when the need arises.

rojakbuoh:
hahaha :)

zuril:
kyoto okay pasal kota lama jepun.thanks for the suggestion.tapi saya jalan area hokkaido jek.
lagi satu,mee tu tanuki soba dan kitsune udon.

jem:
hahaha, kalu camtu cuba datang hokkaido time summer ataupun fall.cantik gila
err..tempat paling sejuk tuh -20~-30 jek.terexxaggrate skit.

9:28 am  
Anonymous Anonymous said...

Excellent, love it!
»

4:38 pm  
Anonymous Anonymous said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it
call centre management courses in brisbane issues management courses Junior great books basic leader training

6:28 am  
Anonymous Anonymous said...

Very nice site! Training web development atlanta georgia prozac for teenagers website design el paso Butalbital email player dist mp3 Sex and indian women The national lottery headquarters Fixed eyeglasses hinge

11:27 am  

Post a Comment

<< Home