Mirai no tame gambarimasu

baru je keja, tapi masih kena belajar.

My Photo
Name:
Location: Birm, United Kingdom

Nak masuk winter kembali. main snowboard best gak ni.

Sunday, July 03, 2005

Japan and me part 1

Sementelah ramai yang baru masuk U termasuk diri saya sendiri, teringin juga nak cerita pasal my life at Japan during my University days.

Apsal saya nak gi Jepun?

Three reasons.

The WHY was never really asked to me by anyone except during Mara scholarship (not really scholarship because I have to pay 10% of the amount ‘invested’ in me) interview. My answer to the interviewer was that I think there is much to be learned from this Asian Dragon, and in line with (ex) PM Tun (it was Dr.) Mahathir Look to East Policy, I would very like to heed that call.
I think that was what I answered, coz truth to be told I can’t really remember. This was 10 years ago!

The second reason was that I remembered one of my high school's senior commented that he won’t be going to US of A or UK for he thought that the surrounding is macamana nak cakap yek? Err..terlalu social? That’s why he opted for Japan.
Eh betul juga tuh? or so i thought. Little did I know that Japan is more or less the same in that sense with the rest of the developed country.hehehe (the word ‘spanking’ gives me a different image now...hehehe :P )

Third reason,

Tak pernah pun cakap kat sesapa rasanya tapi one of the reason I went to japan was that I wanted to learn Aikido.
Ha’ah aikido yang Steven Seagel selalu bantai orang kat dalam filem tuh. Hahaha kinda lame reason isn’t?
But I managed to get both my degree and my black belt in Aikido. I can never fully express my gratitude to Fujii Sensei and the rest of Aikido club members for teaching and training with me. Arigatou Gozaimashita.
Yes, i know, kinda cheesy reason to begin with, but i managed to get japanese college life there.

Sebenarnya ada dua interview ke luar negara yang saya dapat dan kedua-duanya adalah ke Jepun. Satu dari Mara dan satu lagi dari JPA.

I got offer from both of them. I opted for Mara because Mara offered a lot more choices of U than JPA back then.

So one month after the interview I enrolled into JMC (Japan Matriculation Center) at Cheras. It was one and a half year matriculation program and I tell you the first three month pressure was so great I was thinking of dropping out several time!

Tapi itu untuk cerita part 2

Btw, adik langsat pun ada sorang kat JPA’s Japan program, by this time he’s under intense pressure I think, so langsat, motivate your brother okay?!

Next week start dah sem ke2 kat UTM...
oohhh now comes the pening kepala dan sakit jantung hehehe

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kiranya justified la reason nak gi jepun.. jangan disebabkan ultraman, doraemon, oshin, moero attack, istana takeshi ngan kapten tsubasa dah la :D

12:48 pm  
Blogger atenah said...

mari lah kita sakit bersama2 zak2. hopefully i can *sembuh* by next summer.

4:17 am  
Anonymous Anonymous said...

hai..

my fren ramai ke japan. diaorg stay kat JMC jugak..rashidi..wanzul...sharul amri..wahida...[x-mrsmkt batch SPM 94]..sekadar sebut beberapa nama..kot2 kenal..

adk77

9:21 am  
Blogger mizzwanda said...

wah2! bestnya experianced awk ya mr zakzak..heh..cita la lagi!..erk sakit jtun n penin pala ka..dush!cam seres ja bunyi heh

9:26 pm  
Anonymous Anonymous said...

hisashiburi desuuuu~!!!

hohoho... rupa2nyer zakzak san senpai niji yer... :p
niji dak JAD.. JMC batch berapa? kalau 1st batch.. mesti kenal rizafiza? kanojou wa .. atashi no sensei da youuu!!!
ermm ingatkan budak JPA :p

opsss sorry.. bg komen secara terkejut gitu :D

niji desu! v(^0^)v

2:27 pm  
Blogger zakzak said...

cyberdad:
well....i'm not totally innoncent in that sense you know?rasanya tarikan perwira baja hitam ada kot?hahahaha

kak tenah:
well,saya sakit biasa2 jek. coursework katakan.asalkan buat homework etc. bolehla kot.
but you...well you got to perah kepala to come up with new thing kan?
now that's really sakit,but hey...kalau jadi,it's going to be very cool.
something you can name to yourself.
Theori Dr. Atenah or something ler
:)

adk77:
weih!!!kenal kenal all of them.
except wahida,yang lain dah nikah rasanya.wahida tu pun last i heard dah tunang.dah nikah dah kot?
semuanya keja kat kl.
so dah jarang contact sangat.
mmm..ada connection gak kita nih yea dak?what a small world.

wanda:
time dulu tak leh nak handle stress.that's why sometime i got this pain at my jantung...
la nih okay dah.i can manage stress better :)
tapi kalau ada apa2, doc wan kan ada?hehe

niji:
sugge' hisashiburi!
apsal blog tak leh masuk?dah tutup ke?
zannen da naaa... :(
saya dulu jmc batch no3.tapi rizafiza tu kenal/tahu la.i know she's teaching jad right now.tak sangka you are my kohai laa hahahaha.
benkyou gambatte kudasai.
JMC/JAD no hokori ni narimasyouni ore wa niji-chan no tame inorimasu.

11:47 am  
Blogger missy dullness said...

wah...sungguh x paham...hehehe

eh, u dah bg lagu ker? thru aper? my mail ker? r u sure u got the right add, coz i didnt receive anything lah....

suerinz@yahoo.com

12:04 pm  
Blogger zakzak said...

sue:
i bagi ikut alamat tu le..
suerinz@yahoo.com

tak dapat lagi?got any other e-mail?
macam stremyx ke?

1:04 pm  
Anonymous Anonymous said...

zak2: in the future kalau org panggil Dr Atenah, sure I tak sahut punya, its like *oh? ur talking to me?* he he he

7:38 am  
Anonymous Anonymous said...

HA HA HAA..

what a small world..rashidi n wanzulhairi helmi tu my classmate dulu2..sharul amri tu my mentee..wahida tu satu dorm...

la la la laa laaa laaa

-adk77-

10:36 am  
Anonymous Anonymous said...

so so.. kena berbangga jadi warga JMC/JAD.. hehehehe

kalau camtuh kan.. mesti selalu dpt email dr takamoto san ek. sbb tuh groups tuk dak2 JMC ngan JAD kan. kelakar2.. senpai rupanyer...

blog niji dah tutup.. dah malas menulis ar. tp tak tahulah lepas2 nih rajin balik ker :D

honto nih arigato ne.. atashi mo.. minna no koto zutto inorimasu kara. datte minna wa atashi to.. issho no 'akidah' motteru desyou. sore jya isho ni gambarimashou ne~!!

niji m(-.-)m

11:42 am  
Blogger zakzak said...

niji-chan:
isshouni gambarou ne?
4 nen sei desyou?dapat keja kat mana dah?

DR. T:
kalau saya dipanggil dr. zakzak (as if boleh jadi!) i'll say:yes?i don't give out panadol okay?hehehe

adk77:
yes, what a small world.
:)

8:58 pm  
Anonymous Anonymous said...

keje? huhuhu.. tak dpt mana2 pon.so buat masa skrg, kenkyuu jer ar. balik mesia nanti br cari balik. mungkin rezeki ader thn depan kot.. doakan tuk niji yer.

-niji-

1:13 pm  
Anonymous Anonymous said...

hehe niji 4 nensei?
haihhh wat jejak kasih plak sini..
tumpang wat jejak kasih ek tuan umah :p

7:45 pm  

Post a Comment

<< Home